Sosiologisk tidsskrift
- 2007
- Nr 01
- "BOKESSAY"
av Ørnulf Seippel Side 83: BOKESSAY
Duncan J. Watts Six Degrees. The Science of a Connected Age W. W. Norton (2003) Albert-Laszlo Barabasi Linked. How Everything Is Connected to Everything Else and What It Means for Business, Science, and Everyday Life Plume (2003) Mark Newman, Duncan J. Watts og Albert-Laszlo Barabasi (red) The Structure and Dynamics of Networks Princeton University Press (2006) Hvordan har det seg at vi (indirekte) kjenner alle i hele verden, og hva betyr det for oss som sosiologer? Et bokessay om nettverksteoriSosiologi handler om hvordan sosiale handlinger blir til ved at aktører handler i et felt av andre aktører (strukturer) mot en bakgrunn av mening (kultur); strukturer og kulturer legger føringer på hva slags handlinger som er og framstår som mulige, og aktørenes handlinger vokser så fram i dette handlingsrommet. Det finnes forsøk på å overskride denne forståelsen, men det synes som om det er vanskelig å gjøre dette på en måte som ikke gir slipp på mye av det som faktisk kjennetegner sosial handling: det handler om aktører med interesser og ønsker (et prosjekt) og en mer eller mindre sosialt konstruert virkelighet (faktisitet), og en god forståelse av sosial samhandling krever at vi forstår det som skjer i dette handlingsrommet. Selv om sosiologien langt på vei kan leses som et svar til og motvekt til for individualiserende samfunnsforståelser (Taylor, 1985; Østerberg, 1988), har samfunnsforskere likevel som regel hatt et ganske løst og noe uforpliktende forhold til strukturer: det er ofte uklart hva strukturer egentlig er, og sosiologer har også ofte brukt relativt man_____________________________________________________ En retning innen sosiologien som har hatt et tydeligere fokus på hva strukturer er og hvordan de virker, er de såkalte sosiale nettverksstudiene.1 Dette er en tilnærming som i større grad fokuserer helt eksplisitt på nettverk og sosiale aktørers plass i slike nettverk. Ut fra dette er det utviklet egne metoder og teorier som innebærer betydelige framskritt i forhold til det å forstå de strukturelle betingelsene for og konsekvensene av sosial handling.2 Disse tilnærmingene til sosiologien har ikke fått alt for mye oppmerksomhet i norsk samfunnsfag,3 og en artikkel om slike sosiale nettverksstudier kunne i seg selv vært på sin plass. Det som er interessant å merke seg er imidlertid at det er i ferd med å utvikles en egen vitenskap av mer generell karakter som er fokusert på nettverk av alle mulig typer: Fysiske partikler, datamaskiner, internett, neuronene i hjernen, språket, det økologiske system og sykdommer og listen kunne vært gjort lenger (se Buchanan, 2002). Og her, et eller annet sted i den store tverrfagligheten vi samfunnsforskere vanligvis ettertrakter, men veldig sjelden når helt fram til, foregår det for øyeblikket en rivende fagutvikling som nok burde interessere sosiologer. Tre bøker som er sentrale i utviklingen av nettverksteorier er gjenstand for dette bokessayet. Alle forfatterne er i utgangspunktet naturvitere, men en av dem (Watts) har utviklet nettverksteoriene i en samfunnsvitenskapelig retning og er for tiden ansatt som sosiolog ved Columbia University.4 I det følgende skal jeg helt kort gi noen innblikk i hva nettverksteoriene, slik de kommer til uttrykk i disse bøkene, handler om og forsøke å vise hvordan de også kan være egnet til å belyse og inspirere arbeidet med sosiologiske problemstillinger. Essayet tar utgangspunkt i Watts bok Six Degrees, og supplerer så denne med stoff fra Barabasis bok Linked. Begge (med sine respektive forskningsteam) har vært sentrale i utviklingen av det de oppfatter som en ny vitenskap, og de har delvis utviklet sine funn i dialog med hverandre. Begge bøkene er velskrevne og relativt lettleste, og de dekker mye av det samme stoffet. Den tredje boken er en samling av klassiske og moderne bidrag til feltet og fungerer først og fremst som et supp-lement til de to andre bidragene om man ønsker å gå mer i dybden på utvalgte temaer. Her varierer vanskelighetsgraden mer, og selv om mesteparten bør være overkommelig for den jevne sosiolog, vil nok noen slite litt for å finne mening i noe av dette. Begge forfatterne starter entusias _____________________________________________________ To begreper fra sosial nettverksteori er nødvendige for å forstå det nær paradoksale ved fenomenet. Det første begrepet, stilengde, sier noe om hvor langt hvor mange bekjentskap (stier) det er mellom aktører. Stilengde er et mål som både kan knyttes til enkelte utvalgte par av aktører (mellom A og B er det en stilengde på to, dvs A og B er kjente gjennom en felles bekjent) og større grupper og hele samfunn (hvor mange stier det skal til for å knytte sammen alle tenkelig par av aktører i en gruppe i gjennomsnitt). Det andre begrepet klustering sier noe om hvor tett et nettverk er; jo høyere grad av klustering, jo mer sannsynlig er det at to aktører kjenner hverandre. Det er dette (i) kombinasjonen av milliarder av mennesker som tilsynelatende står svært langt fra hverandre og som dermed skulle tilsi en svært høy global stilengde, (ii) at våre bekjentskap er begrenset til en gruppe mennesker som igjen ofte er knyttet til hverandre (høy lokal klustering) og (iii) det at vi likevel indirekte kjenner alle i hele verden (lav global stilengde) som gjør at det oppleves som pussig at vi møter kjente, eller kjente av kjente, overalt. Watts spørsmål er så hva det er som gjør small-world-fenomenet mulig når det da faktisk er slik at vi bare kjenner de som allerede kjenner de vi kjenner og verden er så uendelig stor. Spørsmålet er altså ikke hvor liten eller stor vår sosiale verden er, men hvordan det er mulig at den er så liten og så stor samtidig. For å vise at dette er mulig, går Watts til grafteori, en del av matematikken. Det er ikke _____________________________________________________ Disse funnene viser altså ikke bare at det faktisk er mulig å ha nettverk av den typen som small-world-fenomenet representerer, men at det ser ut som om dette er en struktur som har en tendens til å utvikle seg i alle typer nettverk. To spørsmål forblir imidlertid ubesvarte: Hvordan ser egentlig disse small-world-nettverkene ut, og hva er det som gjør at de får den formen de faktisk gjør? Når det gjelder hvordan disse small-world-aktige nettverkene ser ut, finner Watts inspirasjon i Granovetters (1973) teori om «styrken i de svake bånd» som nettopp kombinerer høy (lokal) klustering og lav stilengde ved at enkeltaktører (individer eller grupper) på avgjørende vis kopler sammen ulike nettverk. Burts (1992, 2005) teorier om strukturelle hull og rollen som brobrygger (brokerage) og sosial kapital begrepet bridging (i motsetning til bonding) (Putnam, 1992, 2000) handler langt på vei om det samme. For å illustrere denne typen nettverk utvikler Watts og kolleger et sett av enkle modeller (se figur på neste side) der aktører befinner seg i ringer der den første modellen (til venstre) antar at hver og en person (punkter) kjenner fire personer (illustrert med linjene mellom punktene), og dette er de personene nærmest i sirkelen. Man ser da at det blir høy lokal klustering og en lang vei (høy stilengde) til de ukjente på den andre siden av «verden», særlig om man tenker seg flere milliarder mennesker i sirkelen. Om man motsatt (til høyre) legger inn mange tilfeldige nettverk får man også en lav stilengde, men man har ikke i samme grad lokal høy klustering. Om man derimot (midten) legger inn noen få tilfeldige bekjentskap på tvers i den modellen med høy lokal klustering som var utgangspunktet _____________________________________________________ ![]() Når det gjelder de mekanismene som gjør at nettverk ser ut til å ha en tendens til å utvikle seg i retning av slike small-world-nettverk, er det så Barabasi entrer historien. I sitt matematiske fokus basert på tilfeldighet, har Watts ikke tatt opp spørsmålet om hvordan stilengdene er fordelt mellom aktører. Forutsetter man, inspirert av den matematiske tilnærmingen, tilfeldighet, er det nærliggende å anta at fordelingen følger noe som minner om en normalfordeling. Når forskere, og blant dem Barabasi, etter hvert finner fram stadig flere datasett om så store nettverk at det er rimelig å se på dem ut fra et small-world-perspektiv, viser det seg imidlertid at de ikke er normalfordelte: fordelingen av stilengden følger i mange tilfeller et eksponentielt mønster («power-law») der noen få aktører har svært mange relasjoner til andre aktører, mens andre, og det er de fleste, bare har relasjoner til noen få aktører. Dette leder Barabasi i retning av at en av de viktigste kjennetegnene i utviklingen av nettverk er en form for Matteuseffekt eller en mye-vil-ha-mer-mekanisme. Kroneksemplet er internett, der det er noen utvalgte nettsteder som «alle» har relasjoner til, mens det store flertall av nettsteder bare har noen få relasjoner til andre nettsteder. I tillegg til en slik mekanisme, antar også Barabasi at nettverk er i kontinuerlig vekst, det er en stadig strøm av nye aktører som knytter seg til disse nettverkene. Om mye-vil-ha-mer mekanismen var den eneste virksomme mekanisme, ville dette innebåret at de første aktørene i et nettverk automatisk også ville bli de mest sentrale og at de som knyttes _____________________________________________________ Bortsett fra at Watts har noen mer tekniske innvendinger som at Barabasis modeller forutsetter at man har noe nær uendelig store utvalg og at «alt er gratis», har Watts også en litt mer sosiologisk tilnærming, og hevder at man for å gripe dynamikken i sosiale nettverk må skille mellom de opplevde (sosiale) nettverkene og de teoretisk mulige nettverkene, og spørsmålet er hvilke av de potensielt mange nettverkene det er som faktisk realiseres, eller: hvordan finner folk faktisk fram i sine mulige verdener og hvordan blir verden liten. Watts viser til to mulige strategier: Kringkasting (broadcasting) ved at man søker over alt eller en mer rettet søking. Den praktiske og faktiske løsningen er kort og godt basert på at det ut fra våre identiteter som har sin rot i de sosiale gruppene der vi har tilhørighet familie, venner, arbeid og andre bekjent åpnes opp for et sett av sosiale nettverk som vi søker i, og at hvert av disse nettverkene krysses igjen av andres ulike identiteter som så gir nettverk på tvers (short cuts, svake bånd) av det vi selv har som rettede nettverk. Det er denne «kringkastingen» innenfor det bestemte (våre identiteter) som gir «the small world» logikken; et nettverk av bekjente med enkelte nettverk på tvers av ellers relativt klustrede grupper gir i praksis et enormt hele verden oppland av bekjente. Det som kanskje vil gjøre disse bøkene til interessant lesing for flere sosiologer, er de mange eksemplene som brukes for å illustrere at nettverkperspektivet har noe for seg. Tre eksempler er allerede nevnt over. I tillegg får vi presentert teorier om spredning av epidemier og smittsomme sykdommer (Ebola og Aids) der small-world-logikken gir all grunn til bekymring. Vi får en tur innom tulipanøkonomien (Nederland på 1600-tallet) og andre økonomiske finansbobler. Vi får illustrert kollektive handlingsproblemer og hvordan ulike moter og populære fenomener spres (Harry Potter, Da Vinci koden). Barabasi er mest opptatt av internett og eksempler som f eks datavirus knyttet til dette. Buchanan (2002) viser til hvordan hjernen, det økologiske system og språket (frekvensen av ulike ord) utgjør small-world-systemer. I tillegg til eksemplene finner vi også begreper og modeller som bør kunne være fruktbare for samfunnsfagene. Interessante eksempler knyttes til begrepene fasetransformasjon og perkolasjon som handler om hvor _____________________________________________________ For Watts del avsluttes boken med noen refleksjoner rundt 11. september, og også Barabasi er opptatt av det temaet som Watts tar opp i den anledningen: Hvor robuste, eller sårbare, er ulike typer av (sosiale) nettverk og med det samfunn? Hvor mye skal til for å sette et nettverk (samfunn) ut av spill? Hvordan kan og bør samfunn utformes for å være overlevelsesdyktige? Poenget her er at jo flere muligheter det er til å bevege seg i et nettverk, jo mindre sårbart er det, og hele small-world-fenomenet tyder på at det i de fleste nettverk er mange mulige relasjoner å følge, at det skal veldig få «tilfeldige» relasjoner til for å knytte sammen enorme nettverk, og at det er lite sannsynlig at akkurat de punktene som knytter nettverkene sammen skal ødelegges. Samtidig er det slik at i hvert fall en del av de nettverkene man har data for, viser at det er noen få og veldig synlige sentrale aktører i disse nettverkene som om de tas ut kan forstyrre kommunikasjonen i nettverkene betydelig. Vi ser altså både at sosiale nettverk ofte er svært robuste, men også hvor utsatte og helt grunnleggende hinsides styring og forutsigbarhet store nettverk er. Leser man seg gjennom Six Degrees og Linked får man med seg en god blanding av utfordrende naturfag og datasimuleringer (svært enkelt framstilt), en del interessante sosiologiske diskusjoner og noe som kanskje vil framstå som litt plump sosiologi. Det er likevel mye inspirasjon å hente her for en litt velvillig leser, kanskje gitt at man ikke er for redd for positivismelus. For det første kan man finne ansatser til en ny måte å tenke «grand theory» på. Nettverksteoriene åpner opp for nye muligheter til å stille de store spørsmål: hvordan utvikler samfunn seg, hvordan spres ideer i store sosiale enheter, hvor robuste og utsatte er de og på hvilken måte er det mulig å styre store komplekse og emergente enheter som moderne samfunn faktisk er. For det andre har også nettverksteorien et fokus på de sosiale mekanismene som ligger til grunn for de nettverkene som beskrives, og dette kan være til nytte når man beveger seg mer i retning av mellomnivåteorier. Dette er gode eksempler på hvordan det går an å _____________________________________________________ Det er en entusiasme i disse bøkene som det er langt i mellom i sosiologiens verden, og det som er slående er hvor dyktige disse forfatterne er til å lage god historier av sine relativt tekniske funn, og hvordan de også gjør seg selv til helter i sine egne historier. Entusiasmen reflekterer to ting. For det første at man faktisk har noe å formidle; man har (i) funnet ut noe nytt, og (ii) det er resultat av at man selv faktisk har forsket, pønsket, eksperimentert (om enn bare simulert). Dette er ikke tretti år med det samme (slik Gudmund Hernes (2006) mener at norsk sosiologi er, og som det til tider kan være fristende å føle seg enig i) dette er guttevalper som så vidt har fylt tretti år og som allerede har funnet ut noe som ingen ikke visste fra før. Det var det syvende. For det åttende kan det i tråd med Hernes lede se ut som om norsk sosiologi er litt lukket og selvgod og trenger inspirasjon fra andre enn filosofer og antropologer. Det bør derfor være all mulig grunn til å legge berøringsangsten i forhold til naturfagene bak seg og mer pragmatisk se hva man kan hente i naturvitenskapen. I den forbindelse kan det være interessant å observere at den forståelsesformen som brukes i denne boken på mange måter er ganske lik den som preger (deler av) moderne sosiologi: man finner en sammenheng, og man leter etter sosiale mekanismer; eller: man har en sosial mekanisme og ser etter hvordan den vil virke. Og sosiologer bør også merke seg at naturviterne ikke ser ut til å ha motforestillinger mot å benytte seg av sosiologi (Granovetter) for å få orden på sine modeller. For det niende er dette ikke så fjernt som det kanskje kan virke, dette er stoff som allerede er i ferd med å bli anvendt (Powell et al., 2005; Robins et al., 2005; Uzzi & Spiro, 2005). _____________________________________________________ ReferanserBuchanan, M. (2002) Nexus. Small Worlds and the Groundbreaking Theory of Networks. New York: W.W. Norton.Burt, R. S. (1992) Structural Holes. The Social Structure of Competition. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Burt, R. S. (2005) Brokerage & Closure. An Introduction to Social Capital. Oxford: Oxford University Press. Castells, M. (2000) The Rise of the Network Society. Second edition. Oxford: Blackwell. Emirbayer, M. og Goodwin, J. (1994) 'Network Analysis, Culture, and the Problem of Agency', American Journal of Sociology 99:14111454. Freeman, L. C. (2004) The Development of Social Network Analysis. A Study in the Sociology of Science. Vancouver: Empirical Press. Gould, R. V. (2003) 'Why Do Networks Matter? Rationalist and Structuralist Interpretations', i M. Diani og D. McAdams (red) Social Movements and Networks. Relational Approaches to Collective Action (s. 241269). Oxford: Oxford University Press. Granovetter, M. (1973) 'The Strength of Weak Ties', American Journal of Sociology 78:13601380. Grønmo, S. og Løyning, T. (2003) Sosial nettverk og økonomisk makt. Overlappende styremedlemsskap mellom norske bedrifter 19702000. Bergen: Fagbokforlaget. Hedström, P. (2005) Dissecting the Social. Cambridge: Cambridge University Press. Hernes, G. (2006). 'En god bok og sosiologiens elendighet', Morgenbladet 3.9. mars. Powell, W. W., White, D. R., Koput, K. W., og Owen-Smith, J. (2005) 'Network Dynamics and Field Evo _____________________________________________________ Putnam, R. D. (1992) Making Democracy Work. Princeton: Princeton University Press. Putnam, R. D. (2000) Bowling Alone. The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster. Robins, G., Pattison, P. og Woolcock, J. (2005) 'Small and Other Worlds: Global Network Structures from Local Processes', American Journal of Sociology 110:894936. Scott, J. (2000) Social Network Analysis: A Handbook. London: Sage. Strogatz, S. (2003) Sync. The Emerging Science of Emergent Order. New York: Theia. Taylor, C. (1985) 'Interpretation and the Sciences of Man', i C. Taylor Philosophy and the Human Sciences. Philosophical Papers 2 (s. 1557). Cambridge: Cambridge University Press. Uzzi, B. og Spiro, J. (2005) 'Collaboration and Creativity: The Small World Problem', American Journal of Sociology 111:447504. Wasserman, S. og Faust, K. (1994) Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge: Cambridge University Press. Watts, D. (2004) 'The «New» Science of Networks' Annu.Rev.Sociol 30:243270. Wrong, D. (1961) 'The Oversocialized Conception of Man in Modern Sociology', American Sociological Review 26:183193. Østerberg, D. (1988) Metasociology. Oslo: Norwegian University Press.
© Universitetsforlaget |